سلام، به وب‌سایت گروه صنعتی اسمیاکو خوش آمدید.

لوگو
گروه صنعتی اسمیاکو

دستگاه آبگیر لوله ای فرش چیست

دستگاه آبگیر لوله ای فرش چیست

در قالیشوییها، آبگیری فرش پس از شستشو با دستگاه قالیشویی اتوماتیک یکی از کارهای ضروری است که کمک می‌کند فرش زودتر خشک شود. خشک کردن فرش در زیر نور آفتاب و در هوای آزاد برای شستن آن به روش سنتی مفید است. اما در کارگاه‌های قالیشویی که روزانه با تعداد بسیاری فرش سروکار دارند، دیگر این روش پاسخگو نیست. بدیهی است که برای سرعت بخشیدن به این کار به دستگاه و تجهیزات خاصی نیاز است.

دستگاهی که برای این منظور طراحی و تولید شده، دستگاه آبگیر لوله ای فرش نام دارد. در این مقالۀ گروه صنعتی اسمیاکو ابتدا به طور مختصر برایتان توضیح می‌دهیم که دستگاه آبگیر لوله ای فرش چیست. سپس در هر بخش، مطالبی را در مورد نحوه عملکرد، ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این دستگاه مفید برایتان خواهیم گفت. ما در مقالات مجزا در مورد هر یک از بخشهای زیر توضیحات مفصلی داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه می توانید به این مقالات مراجعه کنید.

دستگاه آبگیر لوله ای فرش

دستگاه آبگیر لوله ای فرش

همانطور که توضیح دادیم، دستگاه آبگیر لوله ای فرش یکی از تجهیزات مهمی است که وجودش برای تمام شرکتهای قالیشویی ضروری است. تفاوتی ندارد که این شرکتها کوچک باشند یا بزرگ؛ در هر صورت، باید یکی از این دستگاهها در میان تجهیزات خود داشته باشند. همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است، کارش گرفتن آب فرش پس از شستشو است. دستگاه آبگیر لوله ای با استفاده از نیروی گریز از مرکز این کار را انجام می‌دهد. استفاده از این دستگاه کمک می‌کند فرش‌های شسته شده در زمان بسیار کمتری خشک شوند که این برای شرکت‌های قالیشویی بسیار مهم است. در نتیجه، فرش با سرعت بیشتر و زمان کمتری برای تحویل به مشتری آماده می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه آبگیر لوله ای فرش

همانطور که گفتیم، وجود این دستگاه برای شرکت‌های قالیشویی ضروری است و به تحویل سریع‌تر فرش‌ها به مشتریان کمک بسیاری می‌کند. شرکت‌های سازنده معمولاً این دستگاه را در دو مدل درب دار و بدون درب تولید و به بازار عرضه می‌کنند که هر شرکت قالیشویی می‌تواند بسته به سلیقه و نیاز خود یک مدل را انتخاب کند. یک تفاوت دیگر مدلهای این دستگاه با همدیگر، تعداد دورهای آنهاست. مدلهای مختلف این دستگاه تعداد دورهای متفاوتی دارند. در مطلبی جداگانه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

برای مشاهدۀ صفحۀ محصولات گروه صنعتی اسمیاکو در سایت تماشا کلیک کنید

عملکرد دستگاه آبگیر لوله ای فرش بدین صورت است:

پس از آن که شستشوی فرش به پایان رسید، آن را از دستگاه قالیشویی خارج کرده و در دستگاه قرار می‌دهند. پس از روشن شدن دستگاه، با سرعت بسیار زیادی شروع به چرخش می‌کند. این چرخش که همان ویژگی گریز از مرکز دستگاه است، باعث می‌شود تا 95 و در برخی موارد 98 درصد آب فرش گرفته شود. پس از اتمام کار، فرش را از دستگاه بیرون آورده و در فضای آزاد پهن می‌کنند. پس از چند ساعت فرش به طور کامل خشک شده و می‌توانند آن را به مشتری تحویل دهند.

بیشتر بخوانید: طرز کار دستگاه آبگیر لوله ای فرش : توضیح جامع و کامل

اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

دستگاه آبگیر لوله ای فرش اجزای مختلفی دارد که در این قسمت آنها را به طور مختصر معرفی می کنیم:

لوله آبگیر (درام)

درام که آن را لولۀ آبگیر هم می‌نامند، قسمت اصلی دستگاه است که فرش را پس از شستشو به صورت لول شده در آن قرار می دهند. این لوله به شکل استوانه‌ای و از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود تا مقاومت لازم در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی را داشته باشد.

موتور و سیستم انتقال نیرو

موتور دستگاه، یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش است. وظیفۀ موتور تأمین نیروی لازم برای چرخش لوله آبگیراست. این موتور‌ها معمولاً از نوع القایی و با توان‌های مختلف هستند.

سیستم ترمز

سیستم ترمز همانطور که از نامش پیداست، برای کنترل سرعت چرخش لوله و متوقف کردن آن پس از اتمام فرایند آبگیری استفاده می‌شود. 

سیستم کنترل و برنامه‌ریزی

سیستم کنترل و برنامه ریزی دستگاه آبگیر لوله ای فرش است که نقشی مفید و جالب در کار کردن با این دستگاه دارد. این سیستم شامل کنترلرها و تایمرها است که به اپراتور اجازه می‌دهند زمان و سرعت آبگیری را تنظیم کنند.

سیستم تخلیه آب

در حین چرخش فرش آب آن خارج شده و در درام دستگاه جمع می‌شود. آب استخراج شده از فرش‌ها باید به صورت ایمن و بهداشتی از دستگاه خارج شود. اگر آب به طور مناسبی خارج نشود، در درام باقی مانده و به آن آسیب می‌رساند. سیستم تخلیه آب شامل لوله‌ها و مجاری مناسب است که آب را به بیرون هدایت می‌کند. 

شاسی و بدنه

شاسی و بدنه دستگاه از مواد مقاوم و با دوام ساخته می‌شوند تا بتوانند وزن لوله و موتور را تحمل کنند و همچنین در برابر ارتعاشات و نیروهای گریز از مرکز مقاومت کنند. دستگاه به دلیل سرعت چرخش بالا، لرزش زیادی دارد که داشتن شاسی مناسب کمک می‌کند این لرزش گرفته شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

مزایای استفاده از دستگاه آبگیر لوله ای فرش چیست

امروزه همانطور که می‌دانید، خشک کردن فرش به روش سنتی در کارگاه‌های قالیشویی کاری اشتباه و غیر ممکن است. چون هم به نیروی کار زیادی نیاز دارد و هم از نظر زمانی به صرفه نیست. این روش خشک کردن فقط برای استفاده به روش سنتی و در منزل مناسب است. چون در روش سنتی در منازل، شاید حداکثر دو تا سه فرش برای شستشو وجود داشته باشد و زمان برای خشک کردن آنها فراوان است. پس فرش را در هوای آزاد پهن می‌کنند و چند روز برای خشک کردن آن منتظر می‌مانند.

در کارگاه‌های قالیشویی مشتریان فرش‌های خود را در زمان کمی می‌خواهند و نمی‌توانند روزهای زیادی صبر کنند. در این صورت به دستگاه آبگیر لوله ای فرش نیاز است. در این بخش چند مورد از مزایای استفاده از این دستگاه را ذکر کرده‌ایم:

  • دستگاه آبگیر لوله ای می‌تواند آب فرش را تا 95 یا حتی 98 درصد خشک کند.
  • جلوی مخلوط شدن رنگ فرش‌ها را می‌گیرد.
  • به دلیل سرعت بالای کار، در زمان صرفه جویی می‌شود
  • در این روند، فرش مچاله نمی‌شود.
  • آبی که در روند چرخش از فرش گرفته شده، به طور کامل خارج می‌شود.
  • مهم‌ترین مزیت استفاده از این دستگاه آن است که فرش سریع خشک می‌شود و می‌توانید به مشتری تحویل دهید.
  • دیگر نیازی به بلند کردن، آویزان کردن و خشک کردن فرش به روش سنتی نیست.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از دستگاه آبگیر لوله ای فرش را در اینجا بیاموزید

دستگاه آبگیر لوله ای قالیشویی
عملیات آبگیری از فرش بصورت گریز از مرکز

کاربردهای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

در کارگاه‌های قالیشویی همواره فرش زیادی برای شستشو وارد می‌شود و طبیعی است که به روش سنتی نمی‌توان این تعداد فرش را خشک کرد. به همین دلیل، خرید دستگاه آبگیر لوله ای فرش برای آنها ضروری است، چون به تجهیزاتی نیاز است که بتواند آب فرش را در مدت کوتاهی گرفته و مدت زمان خشک کردن آن را کاهش دهد. این دستگاه یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات ضروری برای این کارگاه‌هاست.

خشک کردن فرش با دستگاه آبگیر لوله ای فوایدی هم دارد از جمله:

  • انواع فرش را می‌توانید تمیز شسته و آبگیری کنید.
  • فرش‌ها پس از شستشو نرم و شفاف می‌شوند.
  • چین و چروک فرش برطرف می‌شود.
  • ریشه فرش بسیار سفید و تمیز می‌شود.
  • فرش به سرعت و در زمان کمی خشک می‌شود و هیچ آسیبی نمی‌بیند.
  • از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود.

ویژگی‌های دستگاه آبگیر لوله ای

در این بخش چند مورد از ویژگی‌های این دستگاه را بررسی می‌کنیم. در این دستگاه از رنگ‌های پودری با مقاومت بالا در برابر آب، ساییدگی و زنگ زدگی استفاده شده است که باعث بیشتر شدن طول عمر دستگاه می‌شود. به علاوه، در ساختار آن ورق‌های گالوانیزه محکم و با استقامت بالا به کار رفته که هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری آن را تا حد زیادی کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب دستگاه آبگیر لوله ای فرش

یکی دیگر از ویژگی‌های دستگاه آبگیر لوله ای فرش آن است که در حین کار هیچ گونه صدا و لرزشی ایجاد نمی‌کند. این دستگاه آب فرش را با استفاده از نیروی گریز از مرکز می‌گیرد. فرش در آن با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد و حتی ممکن است تا 1400 دور در دقیقه برسد. همین امر باعث افزایش کیفیت خشک شدن فرش در زمانی کوتاه می‌شود.

چند مورد از ویژگی‌های دستگاه آبگیر لوله ای فرش:

  • در حین کار، لرزش و صدای بسیار کم و در حد صفر دارد.
  • عمر آن بیش از 10 سال است.
  • قدرت آبگیر بسیار زیادی دارد.
  • مکانیزم کارش بسیار باکیفیت و پرقدرت است.
  • در آن لق نمی‌شود.
  • بلبرینگ آن بیش از حد مجاز داغ نمی‌شود.

نتیجه گیری

دستگاه آبگیر لوله ای فرش یکی از ضروری‌ترین تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌های قالیشویی است. کاربردش بدین صورت است که پس از شستشوی فرش، آن را از دستگاه قالیشویی خارج می‌کنند و در دستگاه آبگیر قرار می‌دهند. این دستگاه فرش را با سرعت بسیار زیادی چرخانده و با استفاده از نیروی سانتریفیوژ یا گریز از مرکز تا 98 درصد آب فرش را خارج می‌کند. مهم‌ترین مزیت استفاده از این دستگاه آن است که پس از آبگیری، فرش را در هوای آزاد پهن می‌کنند و در مدت بسیار کمی کامل خشک می‌شود. بدیهی است که این امر کمک می‌کند فرش به سرعت برای تحویل به مشتری آماده شود.

در این مقاله به طور مختصر توضیح دادیم که دستگاه آبگیر لوله ای فرش چیست. سپس نحوه عملکرد آن را برایتان بیان کردیم. پس از آن در بخش‌های مجزا، مزایای استفاده از آن، فواید کار کردن با این دستگاه و ویژگی‌هایش را هم شرح دادیم.

در مقالات بعدی، سایر تجهیزات مورد استفاده در کارگاه‌های قالیشویی را نیز برایتان معرفی کرده و در موردشان توضیح خواهیم داد. نظرها و پیشنهادهای خود در مورد این مقاله را در بخش نظرات در انتهای همین صفحه با ما در میان بگذارید.

لطفاً برای تماس کلیک کنید