سلام، به وب‌سایت گروه صنعتی اسمیاکو خوش آمدید.

لوگو
گروه صنعتی اسمیاکو

پاک کردن لکه چای از روی فرش با 8 ماده که در منزل هم دارید!

پاک کردن لکه چای از روی فرش با 8 ماده که در منزل هم دارید!

لک شدن فرش یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در هر خانه‌ای می‌افتد. فرش تقریباً تمام کف منازل را می‌پوشاند و به همین دلیل احتمالش زیاد است که هر لحظه چیزی روی آن بریزد و لک شود. فرش یکی از دارایی‌های گرانبهای هر منزلی است که نقشی مهم در زیباسازی دارد. به همین دلیل، لکه شدنش باعث ناراحتی و نگرانی خواهد شد.

یکی از شایع‌ترین موادی که روی فرش می‌ریزد چای است. ممکن است لیوان چای روی فرش باشد و آن را نبینید و پایتان به آن بخورد. ریختن چای روی فرش همان و لک شدنش همان. اما جای نگرانی نیست چون می‌توانید آن را پاک کنید. در این مقالۀ گروه صنعتی اسمیاکو نحوۀ پاک کردن لکه چای از روی فرش را برایتان توضیح می‌دهیم.

در این مقاله، ابتدا در مورد علت‌های لک شدن فرش با چای توضیح مختصری می‌دهیم. سپس نحوۀ پاک کردن لکه چای از روی فرش را با موادی مانند شامپو فرش، سرکه، آبلیمو، ماست، نمک، جوش شیرین، ، صابون، و مایع ظرفشویی توضیح خواهیم داد. نظرها و پیشنهادهای خود در این زمینه را برایمان ارسال کنید. اگر برای پاک کردن این لکه پیشنهاد و تجربۀ بهتری دارید، در انتهای مقاله و بخش نظرها بنویسید تا سایر خوانندگان هم از آن استفاده کنند.

پاک کردن لکه از روی فرش در منزل کار سختی نیست. کافی است ابزار لازم را داشته باشید و مراحل توضیح داده شده را به دقت اجرا کنید. اما توصیه می‌کنیم که اگر مطمئن نیستید و ابزار لازم را ندارید، اقدام نکنید و آن را به قالیشویی‌ها بسپارید تا آسیبی به فرش‌هایتان وارد نشود.

از بین بردن لکه چای روی فرش

ما ایرانی‌ها به نوشیدن چای علاقۀ زیادی داریم. معمولاً در منازل یا مخصوصاً هنگام مهمانی، اولین چیزی که برای پذیرایی آورده می‌شود چای است. حتی در اکثر موارد چند بار این اتفاق رخ می‌دهد. در چنین مواردی، بسیار پیش آمده است که چای روی فرش بریزد.

مثلاً مهمان دارید و چند نفر روی زمین نشسته‌اند و برای هر یک لیوانی چای روی زمین گذاشته‌اید. ناگهان کودکی به لیوان چای ضربه می‌زند و آن را روی فرش می‌ریزد. یا در حین بازی بچه‌ها پایشان به لیوان می‌خورد. لیوان پرت می‌شود و چای آن روی فرش می‌پاشد. شاید در نگاه اول تصور کنید اتفاق بسیار بدی یا حتی فاجعه! رخ داده است. اما اینطور نیست. پاک کردن لکه چای از روی فرش کار سختی نیست. کافی است این مقاله را بخوانید و روش‌های توضیح داده شده را اجرا کنید. آن گاه خواهید دید که این کار چقدر ساده است!

مواد و راه‌های مناسب برای پاک کردن لکه چای روی فرش کدام‌اند؟

در این مقاله، تمیز کردن لکه چای از روی فرش را با استفاده از چند ماده شوینده و کمکی که تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند توضیح می‌دهیم. در اینجا بار دیگر لازم است تأکید کنیم که ابتدا روی قسمتی از فرش آزمایش کنید که جلوی دید نباشد. اگر از انجام دادن این کار مطمئن نیستید یا ابزار لازم را ندارید، بهتر است آن را به قالیشویی بسپارید تا به فرش خود آسیب جبران‌ناپذیری وارد نکنید.

در ادامه پاک کردن لکه چای از روی فرش با موادی مانند شامپو فرش، سرکه، آبلیمو، ماست، نمک، جوش شیرین، ، صابون، و مایع ظرفشویی را توضیح می‌دهیم.

شامپو فرش

شامپو فرش تقریباً در تمام منازل یافت می‌شود. برای پاک کردن لکه از روی فرش هم گزینه‌ای مطمئن و کارآمد است. این ماده شوینده فرمولاسیونی منحصربه‌فرد و قدرت اسیدی و بازی مناسبی دارد، طوری که استفاده از آن به فرش آسیبی نمی‌رساند. شامپو فرش را می‌توانید برای تمیز کردن لکه‌های متنوعی از جمله چای به کار ببرید.

بهتر است که قبل از استفاده، نکات راهنما و دستورالعمل‌های روی آن را به دقت بخوانید و مطابق با آن عمل کنید تا فرشتان آسیب نبیند یا رنگش تغییر نکند. برای پاک کردن لکه چای از روی فرش با استفاده از شامپو فرش، مقداری از آن را در کمی آب مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا کف کند. پس از آن، اسفنج تمیزی را به کف آغشته و با آن محل لک شده را تمیز کنید. پس از تمیز شدن محل، آنجا را با یک دستمال نخی خشک و تمیز خشک کنید. اگر آثار لکه همچنان باقی مانده بود، این مرحله را بار دیگر تکرار کنید.

استفاده از سرکه

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای زدودن لکه چای از روی فرش استفاده از سرکه است. سرکه هم در اکثریت منازل یافت می‌شود. اگر در دسترس نداشتید، کافی است به فروشگاه محل رفته و تهیه کنید. سرکه فقط یک ماده خوراکی نیست! در کنار این، قدرت تمیز کنندگی بسیار خوبی دارد و برای از بین بردن انواع لکه می‌توانید از آن استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید سرکه را با مواد دیگری ترکیب کرده و قدرت تمیز کنندگی آنها را بیشتر کنید.

برای پاک کردن لکه چای از روی فرش با سرکه کافی است مقداری سرکه را با آب ولرم مخلوط کنید. حال مخلوط به دست آمده را در ظرف اسپری، مثلاً ظرف خالی شیشه پاک کن، بریزید و مقداری روی قسمت لک شده بپاشید. سپس دستمال تمیز و خشکی بیاورید و قسمت لک شده فرش را به آرامی مالش دهید تا اثر لک از بین برود. این کار را ادامه دهید تا لکه به طور کامل از بین برود.

در یک روش دیگر می‌توانید سرکه را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید و کمی آب سرد هم اضافه کنید. سپس دستمال تمیز یا اسکاچ بدان آغشته کرده و محل لک شده را پاک کنید.

استفاده از آبلیمو برای پاک کردن لکه چای از روی فرش

آبلیمو قابلیت‌هایی مشابه سرکه دارد. با استفاده از آن می‌توانید لکه‌های مختلفی را تمیز کنید. برای پاک کردن لکه چای از روی فرش چند قطره آبلیمو را روی محل لک شده بریزید، طوری که سطح لک شده را کامل بپوشاند. حال با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب سطح فرش را کامل خشک کنید. اگر لکه هنوز سر جایش باقی ماند، این کار را تکرار کنید یا روش‌‎های دیگر توضیح داده شده را انجام دهید. حتی می‌توانید همراه با آبلیمو از مواد دیگری مانند بوره، خمیر دندان، آمونیاک، پراکسید هیدروژن هم استفاده کنید.

تمیز کردن لکه چای روی فرش

استفاده از ماست

بله، تعجب نکنید! با ماست هم می‌توانید لکه را از روی فرش پاک کنید. ماست می‌تواند برای از بین بردن لکه فرش تأثیر زیادی داشته باشد. ماست ذرات موجود در چای را به خود جذب می‌کند. البته به این نکته هم اشاره کنیم که استفاده از ماست برای لکه‌های تازه نتیجۀ بهتری خواهد داشت.

برای پاک کردن لکه چای از روی فرش با ماست، کمی ماست روی قسمت لک شده بریزید و 10 دقیقه منتظر بمانید تا ذرات چای را کامل به خود جذب کند. سپس با قاشق ماست را از روی فرش بردارید و با دستمال تمیز آن قسمت را خشک و تمیز کنید. اگر لکه چای ایجاد شده یک لکۀ قدیمی است، بهتر است این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا اثرش کاملاً پاک شود.

استفاده از نمک برای پاک کردن لکه چای از روی فرش

نمک را فقط یک ماده غذایی ندانید که برای طعم دادن غذا به کار می‌رود. از آن می‌توانید برای تمیز کردن و بهداشت هم استفاده کنید. با استفاده از نمک می‌توانید لکه چای ایجاد شده روی فرش را با خیالی راحت پاک کنید و آسیبی به فرشتان وارد نشود. چون نمک هیچ آسیبی به فرش و الیاف آن نمی‌زند. در این قسمت نحوه پاک کردن لکه چای با استفاده از نمک را که چند مرحله دارد، توضیح داده‌ایم:

یک فنجان نمک را روی قسمت لک شده بریزید، طوری که آن را کامل بپوشاند. سپس مقداری نوشابه، آب گازدار یا سودا را روی نمک بریزید تا آن را کامل خیس کند. مراقب باشید که مایع با بافت و الیاف فرش نفوذ نکند. اکنون با استفاده از یک پد جاذب یا دستمال نخی محل لک شده را کاملاً تمیز و خشک کنید. این کار را تا تمیز شدن کامل محل لکه ادامه دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین جزء کاربردی‌ترین مواد خانگی است که کاربردهای متعددی دارد. پاک کردن لکه چای از روی فرش با استفاده از جوش شیرین راهکار خوبی است که در اینجا توضیحش می‌دهیم. جوش شیرین مادۀ مطمئنی است، چون هیچ گونه آسیبی به فرش وارد نمی‌کند. از آن می‌توانید برای فرش‌های دستباف و ماشینی استفاده کنید. برای پاک کردن لکه چای روی فرشتان این مراحل را اجرا کنید:

یک فنجان جوش شیرین را در کاسۀ بزرگی ریخته و دستمال مرطوبی را بدان آغشته کنید.

سپس پارچه آغشته شده به جوش شیرین را در اطراف قسمت لک شده محکم فشار دهید.

اکنون محل لک شده را با آب سرد به خوبی بشویید تا آثار لکه کامل از بین برود و آنجا را با دستمال تمیز خشک کنید. جوش شیرین را می‌توانید با مقداری سرکه هم ترکیب کنید تا اثرش تقویت شود. جوش شیرین به فرش هیچ آسیبی وارد نمی‌کند و بنابراین، می‌توانید این مراحل را آن قدر تکرار کنید تا لکه چای کاملاً پاک شود.

صابون و پاک کردن لکه چای از روی فرش

صابون یکی از بهترین مواد شوینده است که کاربردهای متنوعی دارد و در هر منزلی پیدا می‌شود. از صابون به راحتی می‌توانید برای پاک کردن لکه چای از روی فرش خود استفاده کنید. اگر در کنار صابون از سرکه استفاده کنید، کارایی آن بیشتر می‌شود. کافی است مقداری صابون را با مقداری سرکه سفید مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز را به این محلول به دست آمده آغشته کرده و سطح فرش را با آن تمیز کنید. برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، مراحل گفته شده را چند مرتبه تکرار کنید و در نهایت قسمت لک شده را با آب سرد شسته و خشک کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه چای از روی فرش

برای آن که بتوانید لکه چای روی فرش را با مایع ظرفشویی تمیز کنید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، 2 فنجان آب ولرم، یک تکه پارچۀ میکروفیبر و یک اسفنج آماده کنید.

ابتدا تا جایی که می‌توانید رطوبت لکه را با یک پارچۀ تمیز خشک کنید.

سپس با ترکیب مایع ظرفشویی، سرکه و آب ولرم محلولی ایجاد کنید.

محلول به دست آمده را روی قسمت لک شده بمالید و سپس آنجا را با پارچۀ میکروفیبر بمالید تا لکه تمیز شود.

حال اسفنج را با آب سرد مرطوب کرده و بقایای محلول را با آن پاک کنید و سپس با یک پارچۀ دیگر خشک کنید.

مایع ظرفشویی استاندارد که در بازار هم موجود است، برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای مناسب است. از آن می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های رنگ‌های خوراکی و لکۀ میوه هم بهره ببرید. در اکثر موارد مایع ظرفشویی برای فرش مضر نیست و بدان آسیب نمی‌رساند.

توصیۀ دوباره

در خلال این مقاله توصیه کردیم که ابتدا این کارها را در قسمتی از فرش امتحان کنید که چندان جلوی چشم نیست. وقتی از ایمن بودنش مطمئن شدید، روی فرش امتحان کنید. اگر برای انجام دادن این کار دودل هستید یا ابزار لازم را ندارید، بهتر است کار را به قالیشویی بسپارید. چون قالیشویی‌ها هم ابزارهای لازم را دارند و هم مهارت لازم را. خیالتان هم راحت است که به فرش آسیبی وارد نمی‌شود.

پاک کردن لکه چای از روی فرش

نتیجه گیری

لک شدن فرش همیشه ناخوشایند است، مخصوصاً اگر فرش را تازه خریده باشید. تصورش را بکنید فرش زیبایتان را در منزل پهن کرده‌اید تا فضای منزل زیباتر شود. ناگهان چای روی آن بریزد و رنگش تغییر کند! اما جای نگرانی نیست. چون با روش‌هایی که در اینجا توضیح دادیم، می‌توانید لکه را پاک کنید.

در این مقاله ابتدا کمی در مورد لک شدن فرش را چای توضیح دادیم. سپس چند ماده را معرفی کردیم که برای پاک کردن لکه چای از روی فرش می‌توانید استفاده کنید.

پیشنهادها و نظرهای سازنده خود را با ما در میان بگذارید. در مقالات بعدی، لکه‌های مختلفی را که ممکن است روی فرش ایجاد شوند معرفی کرده و روش‌های پاک کردن هر یک را به طور مفصل شرح می‌دهیم. اگر برای پاک کردن لکه چای روش‌های دیگری را هم سراغ دارید، در انتهای همین صفحه برایمان توضیح دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً برای تماس کلیک کنید