سلام، به وب‌سایت گروه صنعتی اسمیاکو خوش آمدید.

لوگو
گروه صنعتی اسمیاکو

راهنمای کامل پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

راهنمای کامل پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

امروزه در هر خانه‌ای لوازم آرایش وجود دارد. اکثریت بانوان ایرانی به علت‌های مختلف مانند دعوت شدن به مراسم عروسی، به دنیا آمدن فرزند جدید از اقوام یا هر مراسم دیگری از لوازم آرایش استفاده می‌کنند. بدیهی است که وقتی در خانه‌ها استفاده از آنها رایج باشد، احتمال لک شدن فرش هم بیشتر می‌شود.

مثلاً فرض کنید بانوی خانه مشغول استفاده از آن است و غرق در تفکرات خود. ناگهان حواسش پرت می‌شود و دستش به شیشۀ یکی از لوازم آرایش خورده و روی فرش می‌ریزد! ترس و دلهره همراه با جیغ! فرش نابود شد! بیچاره شدیم! حالا چه کنیم؟ ولی نگران نباشید. راه حل دارد. در این مقاله گروه صنعتی اسمیاکو، راهنمای جامع پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش را برایتان توضیح می‌دهیم.

در این مقاله ابتدا در مورد لکه لوازم آرایش توضیحاتی می‌دهیم. سپس چند مورد از شایع‌ترین لکه‌ها از این نوع را نام برده و در موردشان و نیز روش پاک کردنشان مطالبی بیان می‌کنیم. در انتها نتیجه گیری و چند پرسش پرتکرار در این زمینه می‌آوریم.

اگر در مورد پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش تجربیات شخصی دارید یا برای پاک کردنشان نظر و روش بهتری دارید، در انتهای مقاله با ما در میان بگذارید. ما را از پیشنهادها و نظرهای مفید خود بهره‌مند کنید.

مقدمه‌ای بر پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

لکۀ ایجاد شده روی فرش در اثر ریختن لوازم آرایشی جزء بدترین لکه‌هاست. علتش چربی زیاد آن است. برای برطرف کرده این لکه بهتر است از تجهیزات مناسب و روش اصولی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در این صورت، فرش بدون آسیب دیدگی تمیز می‌شود. اما اگر نگران آسیب دیدن فرشتان هستید یا روش اصولی آن را بلد نیستید یا تجهیزات لازم را ندارید، بهتر است با یک قالیشویی متخصص تماس بگیرید و تمیز کردن فرش را به آنها بسپارید.

یک نکتۀ مهم که در مورد پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش باید در نظر داشته باشید این است که اگر فرشتان تازه لک شده، با دستمال کاغذی و با احتیاط کامل قسمتی را که جامد است از روی فرش بردارید. به جای دستمال کاغذی می‌توانید از کاغذ جذب کننده چربی پوست (کاغذ بلاتینگ) هم استفاده کنید. فقط مراقب باشید که آن را نباید روی فرش بمالید یا دستتان را روی بافت حساس قالی زیاد فشار ندهید. پس از برداشتن این قسمت می‌توانید به سراغ روشهای تمیز کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش بروید.

در این مقاله تمیز کردن لکه چند مورد از مهم‌ترین و رایج‌ترین اقلام لوازم آرایش از روی فرش را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم. در مقالات مجزا هر یک از این موارد را به طور مفصل شرح خواهیم داد.

تمیز کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

نکتۀ مهم

اکیداً توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از مواد شوینده یا شروع به پاک کردن لکه از روی فرش، ابتدا روی قسمتی که چندان جلوی چشم نیست امتحان کنید. پس از آن که مطمئن شدید به فرش آسیب نمی‌رساند، دست به کار شوید. بار دیگر تأکید می‌کنیم که اگر برای این کار مهارت و ابزار لازم را ندارید، حتماً با قالیشویی محل خود تماس بگیرید.

پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش : انواع و روش پاک کردن

در این قسمت از مطلب پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش چند مورد از لکه‌های شایع را بررسی می‌کنیم.

لکه رژ لب

رژ لب رنگدانه قوی و چربی دارد و به همین دلیل به سختی از روی فرش پاک می‌شود. پس از لک شدن فرشتان با رژ لب بلافاصله باید با قاشق یا کارد حجم باقیمانده آن را از روی فرش بردارید. توجه داشته باشید که بقایای رژ لب را روی فرش پخش نکنید تا وارد بافت‌های عمیق‌تر فرش نشود. چون در این صورت کارتان سخت‌تر خواهد شد و ممکن است نتوانید آن را پاک کنید.

برای آن که جلوی پخش شدن بیشتر رژ لب روی فرش را بگیرید، بهتر است از چسب نواری استفاده کنید. برای زدودن این لکه از روی فرش، می‌توانید مقداری آب را با پودر و شامپو فرش ترکیب کنید. این ترکیب بهتر است بسیار رقیق باشد. سپس برسی را به داخل آن زده و طی حرکت‌های رفت و برگشتی روی قسمت لک شده آن را پاک کنید.

لکه رژ لب روی فرش

لکه ریمل و مژه ابرو

لکه‌هایی که این مواد ایجاد عموماً به رنگ سیاه هستند. وقتی این لکه‌های سیاه روی گل فرش ایجاد می‌شوند، ظاهر زیبایش را خراب می‌کنند و بنابراین، باید بلافاصله به فکر پاک کردنشان باشید. این لکه‌ها از نوع لکه‌های چرب هستند و در نتیجه باید از محلولی استفاده کنید که برای زدودن لکه‌های چرب مناسب باشد.

از میان مواد شوینده می‌توانیم به صابون اشاره کنیم که در زمینۀ پاک کردن لکه ریمل و مژه ابرو از روی فرش قدرت زیادی دارد. حتی می‌توانید قالب صابون را به صورت حرکت رفت و برگشتی روی فرش بکشید. در این مورد نیازی به استفاده از برس ندارید. اما برای گرفتن نتیجۀ بهتر می‌توانید پس از پایان کشیدن صابون روی فرش، برس هم بکشید تا اگر ذرات برس به عمق فرش نفوذ کرده باشند، آنها را بیرون بیاورد.

با استفاده از پودر و آب جوش هم می‌توانید این لکه‌ها را کمرنگ کنید. اما برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید تا به طور کامل و با بیشترین کیفیت فرشتان را از وجود لکه پاک کند.

حذف لکه لوازم آرایش از روی فرش

پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش : لاک ناخن

لاک ناخن یکی از پرمصرف‌ترین لوازم آرایش است. شاید به جرئت بتوان گفت که اکثریت بانوان ایرانی از آن استفاده می‌کنند و احتمال لک شدن فرش با آن بسیار زیاد است. لاک ناخن در میان دختران نوجوان و دختربچه‌ها هم طرفدار زیادی دارد و این امر احتمال لک شدن فرش را بسیار بیشتر می‌کند. به همین دلیل همیشه باید منتظر لک شده فرش با لاک ناخن باشید.

اگر فرشتان با لاک ناخن لکه شد، برای پاک کردنش می‌توانید از استون استفاده کنید. استون علاوه بر تمیز کردن لاک ناخن، آن را از روی فرش هم پاک می‌کند. برای پاک کردن این نوع لکه بهتر است از مواد شوینده قوی مانند وایتکس استفاده نکنید. چون باعث آسیب رساندن به فرش می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم که از شوینده‌های دیگری مانند اسپری مو، آب اکسیژنه، الکل و شیشه شوی هم استفاده کنید. این مواد را می‌توانید همراه با اسفنج و پارچه نم دار و تمیز به کار ببرید.

از بین بردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

کرم پودر

این لکه مایع است و پاک کردنش برای هر کسی می‌تواند مشکل باشد. در صورتی که فرشتان با آن لک شد، ابتدا مقدار اضافی ریخته شده را با کارد از روی فرش بردارید. پس از آن می‌توانید مواد شوینده خانگی مثل مایع ظرفشویی را در آب مخلوط کرده و با حوله استفاده کنید.

بهتر است محلول به دست آمده را در جهت الیاف فرش بر روی لکه اسپری کنید. سپس، با یک حولۀ مرطوب مواد را از روی فرش تمیز کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه حوله را روی فرش نمالید و با حوله به نرمی روی محل لک شده ضربه بزنید. در مرحلۀ بعد از سرکۀ سفید استفاده کنید و به صورت اسپری روی لکۀ کرم پودر بریزید.

پس از آن، بگذارید سرکه چند دقیقه روی قسمت لک شده باقی بماند. آن گاه با حوله‌ای مرطوب مواد را از روی فرش پاک کنید. در انتهای کار، مواد باقیمانده را با آب و اسفنج پاک کنید و سپس رطوبت باقیمانده روی فرش را با یک حولۀ تمیز بگیرید.

لکه کرم پودر روی فرش

تمیز کردن لکه سایه چشم از روی فرش

در این قسمت از مراحل پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش به لکه سایه چشم می‌رسیم. اگر سایه چشم روی فرشتان ریخت، ابتدا مقدار اضافه و باقیمانده روی فرش را با جاروبرقی تمیز کنید. آن قدر روی فرش جاروبرقی بکشید تا بیشتر الیاف فرش را تمیز کنید.

برای تمیز کردن باقیمانده آن ابتدا تشتی را زیر فرش و زیر قسمت لک شده بگذارید. حال مقداری آب ولرم روی آن بریزید. سپس مقداری شامپو فرش یا صابون را با آن مخلوط کرده و با اسفنج روی قسمت لک شده بکشید تا کامل پاک شود. پس از آن، تشت را دوباره زیر فرش بگذارید و آب ولرم را روی آن بریزید.

479

از بین بردن لکه لوازم آرایش از روی فرش : تمیز کردن لکه رنگ مو

یکی دیگر از چالش‌های پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش تمیز کردن لکه رنگ مو است. به ندرت پیش می‌آید که رنگ مو روی فرش بریزد. چون معمولاً در حمام از آن استفاده می‌شود. اما اگر فرشتان را با رنگ مو لکه کردید، نگران نشوید. پاک کردن آن کمی دشوار است. ولی اگر به سرعت دست به کار شوید، می‌توانید از پسش بربیایید. برای تمیز کردن این نوع لکه از روی فرشتان می‌توانید مواد زیر را استفاده کنید:

  • آب
  • سرکه سفید
  • الکل و آمونیاک
  • مایع ظرفشویی
  • چند دستمال تمیز و سفید

ابتدا یکی از دستمال‌ها رو روی قسمت لک شده بگذارید و فشار دهید تا رنگ مو جذبش شود. پس از آن، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با دو فنجان آب ولرم مخلوط کنید. یک دستمال را به این ترکیب ایجاد شده آغشته کرده و روی لکه فشار دهید.

سپس مراحلی را که در بالا توضیح دادیم با استفاده از یک دستمال خشک انجام دهید. تا زمان پاک شدن کامل این لکه از روی فرش ادامه دهید. در مرحلۀ بعد، قسمت لک شده را با آب سرد خیس کنید و با دستمال تمیز آب آن را بکشید. در مرحلۀ آخر، دستمال تمیز دیگری را به الکل آغشته کرده و روی لکه بگذارید. مجدداً قسمت لک شده را با آب سرد خیس کرده و با دستمال تمیز کنید.

پاک کردن لکه رنگ مو از روی فرش

 

نتیجه گیری

استفاده از لوازم آرایش این روزها بسیار رایج است. اکثریت بانوان ایرانی و حتی دختران نوجوان و دختربچه‌ها از این اقلام برای زیبایی بیشتر خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، احتمال ریختن آنها روی فرش و لکه کردنش بسیار زیاد است. پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش کمی دشوار است. اما اگر راه دست و اصولی آن را بدانید و مواد و ابزارهای لازم در دسترستان باشد، می‌توانید از عهده‌اش برآیید. اما باز هم توصیه می‌کنیم که اگر حس می‌کنید انجام دادن این کار برایتان دشوار است، فرش را به یک قالیشویی بسپارید تا بدون دردسر و نگرانی برایتان تمیز کنند.

در این مقاله ابتدا در مورد لکه لوازم آرایش توضیحاتی مختصر دادیم. سپس چند مورد از شایع‌ترین لکه‌ها از این نوع را نام برده و در موردشان و نیز در خصوص پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش مطالبی بیان کردیم. در انتها نتیجه گیری و چند پرسش پرتکرار در این زمینه آورده‌ایم.

نظرها و پیشنهادهای خود را در مورد حذف لکه لوازم آرایش از روی فرش در انتهای همین صفحه برایمان بنویسید. اگر در این زمینه تجربیاتی دارید یا مطالبی باید اضافه شود، آن را با ما در میان بگذارید. در مقالات بعدی، بحث پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش را باز کرده و در مورد تمیز کردن هر کدام از این لکه‌ها مطالب مجزایی منتشر می‌کنیم.

پرسش‌های متداول

آیا استفاده از الکل برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش امن است؟

بله، اما بهتر است ابتدا روی یک بخش کوچک و ناپیدای فرش تست کنید.

چقدر زمان می‌برد تا لکه‌های لوازم آرایشی کاملاً پاک شوند؟

بسته به نوع لکه و روش مورد استفاده، این زمان متفاوت است. برخی لکه‌ها ممکن است نیاز به تکرار مراحل داشته باشند.

آیا می‌توان از محصولات تجاری برای هر نوع لکه‌ای استفاده کرد؟

بله، اما حتماً دستورالعمل‌های محصول را دنبال کنید تا به فرش آسیب نرسد.

آیا پاک کردن لکه‌های قدیمی‌تر سخت‌تر است؟

بله، لکه‌های قدیمی‌تر به دلیل نفوذ بیشتر به الیاف فرش سخت‌تر پاک می‌شوند.

چه کارهایی باید انجام داد تا از ایجاد لکه‌های جدید جلوگیری شود؟

استفاده از محافظ فرش و آموزش به اعضای خانواده می‌تواند به جلوگیری از ایجاد لکه‌های جدید کمک کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً برای تماس کلیک کنید