سلام، به وب‌سایت گروه صنعتی اسمیاکو خوش آمدید.

لوگو
گروه صنعتی اسمیاکو

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش : به راحتی!

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش : به راحتی!

شکلات را همه دوست دارند. کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از خوردن شکلات بدش بیاید. به همین دلیل، تقریباً در هر خانه‌ای می‌توانید آن را بیابید. روی میز عسلی جلوی مبل هر خانه‌ای می‌توانید ظرفی را ببینید که پر از شکلات است. زمانی هم که به مهمانی می‌روید، در اکثر خانه‌های میزبان حتماً با شکلات از شما پذیرایی می‌شود. کوچک و بزرگ هم آن را دوست دارند.

اما این علاقۀ زیاد به شکلات و بودنش در هر خانه‌ای، هزینه‌هایی هم دارد. اگر روی فرش بیفتد و آن را لک کند چه می‌شود؟ خانم خانه محکم پشت دستش می‌زند و ای وای! اگر این کار را بچه کرده باشد که دعوا! ولی نگران نباشید. لکه شکلات هم پاک شدنی است. این مقالۀ گروه صنعتی اسمیاکو را بخوانید تا با روش پاک کردن لکه شکلات از روی فرش آشنا شوید.

در این مقاله ابتدا در مورد شکلات و لکه‌ای که روی فرش ایجاد می‌کند توضیحات مختصری می‌دهیم. در ادامه، برایتان توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید با استفاده از موادی مانند شامپو فرش، مایع ظرفشویی، سرکه سفید و پراکسید هیدروژه لکه شکلات را از روی فرش پاک کنید. بهتر است قبل از شروع کار، مخصوصاً هنگامی که از پراکسید هیدروژن استفاده می‌کنید، ابتدا روی قسمتی که چندان جلوی چشم نیست آزمایش کنید. اگر مطمئن شدید که به فرش آسیبی نمی‌رسد، روی فرش اجرا کنید. پس از خواندن مقاله، نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان ارسال کنید.

لکه شکلات روی فرش

لک شدن فرش با شکلات اتفاق وحشتناکی نیست. نیازی هم به دستپاچه شدن نیست. کافی است خونسردی خود را حفظ کنید و راهکارهایی را که در این مقاله می‌گوییم انجام دهید. آن گاه فرشتان دوباره تمیز می‌شود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش باید انجام دهید آن است که سریع دست به کار شوید. ولی به محض لک شدن فرش دستمال برندارید و قسمت لک شده را بمالید! این کار وضع را بدتر می‌کند و هیچ فایده‌ای ندارد. به جای این کار راهکارهایی را که در این مقاله توضیح می‌دهیم دنبال کنید تا به ساده‌ترین شکل ممکن از شر لکه خلاص شوید.

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش با چهار روش

در این قسمت نحوۀ از بین بردن لکه شکلات از روی فرش را به طوری ساده برایتان توضیح می‌دهیم که راحت بتوانید انجامش دهید. مراحل گفته شده را مو به مو اجرا کنید تا از آن نتیجۀ دلخواه را بگیرید.

بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه چای از روی فرش با 8 ماده که در منزل هم دارید!

اولین اقدامی که برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش باید انجام دهید چیست؟

لک شدن فرش با شکلات اتفاق عجیبی نیست. در بسیاری از منازل اتفاق می‌افتد. این خیلی مهم نیست. مهم نوع برخورد با این لکه است. در بسیاری از موارد دیده شده است که به محض لک شدن فرش با شکلات، دستمالی برمی‌دارند و با دستپاچگی شروع می‌کنند به مالیدن قسمت لک شده. این کار اشتباهی است و وضعیت را بدتر می‌کند. این کار باعث پخش شدن شکلات روی فرش می‌شود و لکه قسمت‌های بیشتری از فرش را کثیف می‌کند.

پس چه باید کرد؟ اولین اقدامی که برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش می‌توانید انجام دهید آن است که بلافاصله با قاشق یا چاقو تا جایی که می‌توانید شکلات را از روی فرش بردارید. این کار باعث می‌شود که شکلات به قسمت‌های زیرین فرش نفوذ نکند. هنگام استفاده از چاقو برای این کار مواظب باشید که با قسمت تیز آن الیاف فرش را پاره نکنید و به فرش آسیب نزنید.

اگر شکلاتی که روی فرش ریخته نرم بود و به راحتی نتوانستید آن را بردارید، بهتر است از یخ استفاده کنید. به این صورت که چند تکه یخ را در پلاستیک فریزر بیندازید و روی شکلات بگذارید. این کار شکلات را منجمد می‌کند و برداشتنش برایتان راحت‌تر می‌شود. پس از این کار می‌توانید به سراغ یکی از مراحل زیر بروید و فرش خود را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش با دستمال خشک

بعد از این که اضافه شکلات را با چاقو یا قاشق از روی فرش برداشتید، می‌توانید آن قسمت را با یک دستمال خشک تمیز کنید. با انجام دادن این کار، الیاف فرش از وجود شکلات پاک می‌شود. دستمال خشک را چند مرتبه روی فرش بکشید. دستمال را طوری روی فرش بکشید که شکلات را به قسمت‌های دیگر آن پخش نکنید.

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

پاک کردن لکه شکلات با استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش یکی از مواد شوینده مناسبی است که برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش می‌توانید از آن استفاده کنید. تقریباً در تمام خانه‌ها شامپو فرش یافت می‌شود و اگر در منزل ندارید، می‌توانید به فروشگاه محل رفته و تهیه کنید. برای تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش با شامپو فرش به این صورت عمل کنید.

یک پیمانه شامپو فرش را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. سپس دستمال تمیز و سفیدی را آورده و به این محلول آغشته کنید. حال دستمال را روی قسمت لک شده بکشید. این کار را با یک تکه ابر هم می‌توانید انجام دهید. چند بار این مرحله را انجام دهید تا لکه به طور کامل محو شود.

پس از تمیز شدن قسمت لک شده، دستمال خشکی بیاورید و قسمت کثیف شده را پاک کنید تا رطوبت آن قسمت گرفته شود و فرشتان را خراب نکند.

شامپو فرش دو مزیت دارد: هم قدرت پاک کنندگی زیادی دارد و هم به الیاف فرش آسیب نمی‌رساند. پس این یک گزینۀ امن برای تمیز کردن فرش است.

پیشنهاد مطالعۀ بیشتر: راهنمای کامل پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

استفاده از مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه شکلات از روی فرش

مایع ظرفشویی هم برای این کار انتخاب خوبی است. هم در منازل یافت می‌شود و هم در تمام فروشگاه‌ها می‌توانید تهیه کنید. مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه‌های مواد غذایی قدرت زیادی دارد. اگر لکه مواد غذایی روی فرش یا پارچه باشد، به خوبی می‌توانید با استفاده از مایع ظرفشویی آن را پاک کنید.

برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش با مایع ظرفشویی چند قطره از آن را روی یک دستمال بریزید و روی قسمت لک شده بکشید تا رنگ شکلات از بین برود.

اگر شکلات روی فرش قدیمی ریخته و آن را لک کرده بود، با آب، مایع ظرفشویی و کمی سرکۀ سفید محلولی را درست کنید. سپس آن را روی قسمت لک شده اسپری کنید. پس از آن، قسمت لک شده را با دستمال خشک کنید. این مرحله را چند بار انجام دهید تا هم لکه شکلات از بین برود و هم فرشتان تمیز و درخشان شود.

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

استفاده از سرکه سفید

شاید خیلی از افراد گمان می‌کنند که سرکه سفید فقط مصرف خوراکی دارد و از کاربرد آن برای تمیز کردن لکه اطلاع ندارند. سرکه سفید پاک کننده‌ای قوی است که به راحتی می‌تواند لکه‌های مختلفی را از روی فرش پاک کند. برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش هم می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید که در اینجا روش کار را برایتان توضیح می‌دهیم.

کافی است مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید تا رقیق شود. اکنون آن را روی فرش اسپری کنید. سپس قسمتی را که روی آن اسپری کردید با یک دستمال سفید و تمیز پاک کنید.

هنگام استفاده از سرکه سفید برای این کار بهتر است نکتۀ مهمی را در نظر داشته باشید: تهویه اتاق! حتماً می‌دانید که سرکه سفید بوی تندی دارد و چند ساعت بوی آن در فضا باقی می‌ماند. پس از تمام شدن کار تمیز کردن فرش با سرکه سفید، پنجره‌ها را باز بگذارید تا بوی بد آن بیرون برود یا به نحوی آن بوی بد را برطرف کنید. این بوی تند سرکه ممکن است باعث آزار برخی شود.

استفاده از هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

هیدروژن پراکسید هم پاک کنندۀ مناسبی است که برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش می‌توانید از آن استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که برای این کار از هیدروژن پراکسید 3 درصد استفاده کنید. این نوع برای مواردی که لکه قدیمی است یا قسمت زیادی از فرشتان لک شده انتخاب مناسبی است.

برای این کار، مقداری از پراکسید هیدروژن را روی فرش اسپری کنید. حدود یک ربع منتظر بمانید و سپس قسمت لک شده را با یک دستمال تمیز پاک کنید. اکنون می‌بینید که لکه پاک می‌شود و اثری از آن روی فرش باقی نمی‌ماند. برای آن که مطمئن شوید پراکسید هیدروژن فرشتان را خراب نمی‌کند، هر 10 دقیقه یک بار قسمتی را که اسپری کرده‌اید، بررسی کنید و ببینید که الیافش تغییر رنگ ندهند.

برای استفاده از این محلول روی فرش بهتر است دستکش بپوشید. این کار باعث می‌شود به پوست دستتان آسیبی نرسد.

نتیجه گیری

از آنجا که شکلات تقریباً در تمام منازل وجود دارد، احتمال لک شدن فرش با شکلات هم زیاد است. در مهمانی‌ها شکلات به یکی از گزینه‌های اصلی پذیرایی تبدیل شده که با چای و قهوه هم می‌خورند. در صورتی که فرشتان با شکلات لک شد، دست و پای خود را گم نکنید. به جای دستپاچه شدن و دعوا کردن بچه! راهکارهایی را که در اینجا برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش توضیح دادیم اجرا کنید تا فرشتان تمیز شود.

در این مقاله ابتدا در مورد شکلات و علاقۀ مردم به آن توضیحاتی مختصر دادیم. سپس در خصوص لکه‌ای که روی فرش ایجاد می‌کند نکاتی را بیان کردیم. در ادامۀ مقاله روش‌های پاک کردن لکه شکلات از روی فرش را با شامپو فرش، مایع ظرفشویی، سرکه سفید و پراکسید هیدروژن توضیح دادیم.

اگر در مورد تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش تجربه‌ای دارید یا برای این کار راه بهتری می‌شناسید، در انتهای همین صفحه آن را به اشتراک بگذارید تا سایر خوانندگان هم از آن بهره مند شوند. در مقالات آتی، نحوۀ پاک کردن لکه‌های دیگری را هم بررسی خواهیم کرد. پیشنهادها و نظرهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً برای تماس کلیک کنید