سلام، به وب‌سایت گروه صنعتی اسمیاکو خوش آمدید.

لوگو
گروه صنعتی اسمیاکو

معرفی اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

معرفی اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

دستگاه آبگیر لوله‌ای یکی از ابزارهای مهم در صنعت قالیشویی است و این موضوع بر همه مشخص است. مقالۀ امروز را به معرفی و بررسی اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش اختصاص داده‌ایم. اما برای مرور، مختصری در مورد خود دستگاه هم توضیح خواهیم داد.

این دستگاه همانطور که از نامش مشخص است، برای خشک کردن فرش‌ها پس از شستشو با دستگاه قالیشویی استفاده می‌شود. روش کار این دستگاه‌ها به این صورت است که فرش را به صورت لول شده در درام (محل قرارگیری فرش) می‌گذارند و دستگاه فرش را با سرعت بسیار بالایی می‌چرخاند. سپس به کمک نیروی گریز از مرکز، آب اضافی را از فرش خارج می‌کند. در این فرایند تا حدود 95 یا در برخی موارد 98 درصد آب فرش گرفته شده و فرآیند خشک شدن فرش‌ها سریع‌تر می‌شود.

در مقاله‌ای مجزا نحوه کار دستگاه را توضیح داده‌ایم. در این مقاله، به بررسی اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش می‌پردازیم و در مورد هر یک توضیحی می‌دهیم.

در مقالۀ امروز گروه صنعتی اسمیاکو ابتدا در مورد دستگاه آبگیر لوله ای فرش توضیحاتی می‌دهیم. سپس اجزای مختلف تشکیل دهندۀ این دستگاه مهم و کاربردی را نام برده و معرفی می‌کنیم. نظرها و پیشنهادهای سازنده و مفید خود در این خصوص را در انتهای صفحه و در بخش نظرها و پیشنهادها برایمان ارسال کنید.

اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

معرفی اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش

بدون شک آشنایی با اجزای هر دستگاهی بسیار مهم است، چون کمک می‌کند که بهتر بتوانید با آن کار کنید. در ادامۀ این مقاله بخش‌های مختلف دستگاه را بیشتر و بهتر خواهید شناخت.

لوله آبگیر (درام)

درام که آن را لولۀ آبگیر هم می‌نامند، جزء اصلی دستگاه است که فرش درون آن قرار می‌گیرد. این لوله به صورت استوانه‌ای و از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود تا مقاومت لازم در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی را داشته باشد. اگر درام از جنس مواد مناسب ساخته نشود، پس از مدتی هم زنگ می‌زند و هم به محل مناسبی برای رشد و پرورش قارچ و کپک تبدیل می‌شود. به همین دلیل، هنگام خرید این دستگاه به جنس درام توجه خاصی کنید.

قطر و طول لولۀ درام بسته به ظرفیت دستگاه متفاوت است. با توجه به حجم کاری و نیاز خود، هنگام خرید دستگاه آبگیر لوله ای، دستگاهی را انتخاب کنید که قطر و طول درام مناسبی داشته باشد. پس از قرار دادن فرش در درام و روشن کردن دستگاه، درام با سرعت بالایی می‌چرخد و نیروی گریز از مرکز ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود که 95 تا 98 درصد آب فرش گرفته شود که به خشک شدن سریع‌تر فرش کمک زیادی می‌کند.

موتور و سیستم انتقال نیرو

موتور دستگاه، یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش است. این قسمت نیروی لازم برای چرخش لوله آبگیر را تأمین می‌کند. این موتور‌ها معمولاً از نوع القایی و با توان‌های مختلف هستند. با توجه به نیازهای خود، می‌توانید دستگاهی را انتخاب کنید که قدرت موتورش بتواند نیازهایتان را برآورده کند. بدیهی است که هر چه دستگاه موتور قوی‌تری داشته باشد، سرعت چرخش بیشتر است و در نتیجه آبگیری فرش به شکل مناسب‌تری انجام می‌شود. سیستم انتقال نیرو که شامل تسمه‌ها و پولی‌ها می‌شود، نیروی موتور را به درام منتقل می‌کند و باعث چرخش آن با سرعت مناسب می‌شود.

دستگاه آبگیر لوله ای فرش

اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش : سیستم ترمز

سیستم ترمز برای کنترل سرعت چرخش لوله و متوقف کردن آن پس از اتمام فرآیند آبگیری استفاده می‌شود. بدیهی است که وقتی دستگاه با سرعت بالایی می‌چرخد، برای توقف باید سیستم ترمز مناسبی داشته باشد. حتی ممکن است لازم شود که سرعت دستگاه کمتر شود. این سیستم ترمز شامل ترمزهای مکانیکی یا الکتریکی است که به ایمنی و کارایی دستگاه کمک می‌کند. ترمزها نقش مهمی در جلوگیری از آسیب به فرش و دستگاه دارند.

سیستم کنترل و برنامه‌ریزی

سیستم کنترل و برنامه ریزی هم یکی از اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش است که نقشی مفید و جالب در کار کردن با این دستگاه دارد. این سیستم شامل کنترلرها و تایمرها است که به اپراتور اجازه می‌دهند تا زمان و سرعت آبگیری را تنظیم کنند. فرش‌های مختلف به زمان و سرعت آبگیری متفاوتی نیاز دارند و برای تمام فرش‌ها نمی‌توان از یک برنامۀ یکسان استفاده کرد. سیستم‌های پیشرفته‌تر ممکن است شامل برنامه‌های مختلف برای انواع فرش‌ها و میزان رطوبت مورد نیاز باشند. این سیستم‌ها کمک می‌کنند تا فرش‌ها با کیفیت مناسب آبگیری شوند. این ویژگی‌ها به بهبود کیفیت و یکنواختی در فرآیند خشک کردن فرش کمک می‌کنند.

سیستم تخلیه آب

در حین چرخش فرش آب آن خارج شده و در درام دستگاه جمع می‌شود. آب استخراج شده از فرش‌ها باید به صورت ایمن و بهداشتی از دستگاه خارج شود. اگر آب به طور مناسبی خارج نشود، در درام باقی مانده و به آن آسیب می‌رساند. حتی در صورت مناسب نبودن جنس آن به محلی برای رشد و پرورش قارچ و کپک تبدیل خواهد شد. سیستم تخلیه آب شامل لوله‌ها و مجاری مناسب است که آب را به بیرون هدایت می‌کند. این سیستم معمولاً به فاضلاب متصل است تا آب کثیف به‌طور موثر دفع شود. این موارد نشان می‌دهند که سیستم تخلیه آب هم از اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش است که اهمیت زیادی دارد.

دستگاه آبگیر لوله ای

اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش : شاسی و بدنه

شاسی و بدنه دستگاه از مواد مقاوم و با دوام ساخته می‌شوند تا بتوانند وزن لوله و موتور را تحمل کنند و همچنین در برابر ارتعاشات و نیروهای گریز از مرکز مقاومت کنند. دستگاه به دلیل سرعت چرخش بالا، لرزش زیادی دارد که داشتن شاسی مناسب کمک می‌کند این لرزش گرفته شود. تصور کنید دستگاه شاسی مناسبی نداشته باشد! به دلیل سرعت بالای چرخش و لرزش ایجاد شده ممکن است آسیب زیادی به دستگاه وارد شود. طراحی بدنه نیز به‌گونه‌ای است که دسترسی به قطعات مختلف برای تعمیر و نگهداری آسان باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقالۀ گروه صنعتی اسمیاکو اجزای دستگاه آبگیر لوله ای فرش را معرفی کردیم. این دستگاه بدون شک یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات قالیشویی به شمار می‌آید. پس از شستشوی فرش در دستگاه قالیشویی، آن را وارد این دستگاه می‌کنند. فرش در درام دستگاه وارد شده و پس از روشن شدن، با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد. این چرخش نیروی گریز از مرکز ایجاد می‌کند و آب فرش را تا حد 95 یا 98 درصد می‌گیرد. سپس آن را مدت کوتاهی در فضای آزاد پهن می‌کنند تا به طور کامل خشک شود.

 دستگاه آبگیر لوله‌ای فرش با ترکیبی از فناوری‌های مکانیکی و الکتریکی، نقش مهمی در فرآیند خشک کردن فرش‌ها ایفا می‌کند. آشنایی با اجزای مختلف این دستگاه به کاربران کمک می‌کند تا از آن به بهترین نحو استفاده کنند و همچنین در صورت نیاز، تعمیرات لازم را انجام دهند. انتخاب یک دستگاه با کیفیت و مناسب نیازهای کارگاه قالیشویی، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بهبود کیفیت خدمات و رضایت مشتریان داشته باشد.

اگر در مورد این مطلب پیشنهاد یا نظری دارید، آن را با ما در میان بگذارید. تجربه‌های شخصی خود از کار کردن با این دستگاه را در انتهای همین صفحه بیان کنید تا سایر خوانندگان هم از آنها بهره مند شوند. در مقالات آتی شما را به جنبه‌های بیشتری از دستگاه‌های مورد نیاز قالیشویی‌ها آشنا خواهیم کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً برای تماس کلیک کنید